طب‌سوزنی برای لاغری و رفع چاقی موضعی

21

در کلینیک تخصصی- زیبایی سیب سرخ انواع روش‌های درمانی و جراحی برای لاغر و خوش فرم کردن اعضای بدن به شما ارائه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌های لاغری موضعی می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۷۷۸۰۰۰ تماس حاصل فرمایید.

طب‌سوزنی در جهان به نام acupuncture شناخته می‌شود و این کلمه از واژه‌ی لاتین acus (به معنای سوزن) و puncture (به معنای سوراخ کردن) می‌باشد. طب‌سوزنی دارای انواع و روش‌های مختلفی است، اما چند مورد از روش‌های طب‌سوزنی که برای کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند عبارتند از: طب‌سوزنی گوش، طب‌سوزنی الکتریکی و طب‌سوزنی لیزری. به طور خلاصه، هر یک از این روش‌های طب‌سوزنی تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند اما همگی آن‌ها با هدف تحریک نقاط خاصی از بدن برای تغییر رفتار فیزیولوژیکی اعصاب انجام می‌شوندطب سوزنی کمر درد از جمله روش ها برای تسکین درد انواع کمر درد می باشد .

روش‌های طب‌سوزنی برای کاهش وزن در کلینیک سیب سرخ

طب‌سوزنی گوش

در این روش طب‌سوزنی، محل فرو بردن سوزن‌های مخصوص طب‌سوزنی، در قسمت گوش خاجی می‌باشد. طرفداران این روش معتقدند که گوش یک میکروسیستم مهم در بدن ماست و با تحریک نقاط بسیار مختلفی در گوش می‌توان به تاثیرات درمانی گوناگونی دست یافت. برخی از پزشکان معتقدند که این روش طب سوزنی برای لاغری بسیار موثر است.

طب‌سوزنی الکتریکی

در این روش بعد از این که سوزن‌ها در نقاط مشخصی از بدن فرو برده شدند، یک پالس الکتریکی به آن‌ها متصل می‌شود و از این پالس‌های الکتریکی طریق سوزن‌ها با بدن منتقل شده و تحریک عصبی صورت می‌گیرد. استفاده از جریان الکتریکی به این منظور است که دیگر، مانند روش‌های غیر‌الکتریکی، نیازی به تکان دادن شدید دست در هنگام فرو بردن سوزن نباشد. علاوه بر این، ارسال پالس‌های الکتریکی این اطمینان را می‌دهد که تحریک لمسی کافی در بدن بیمار ایجاد شده است.

طب‌سوزنی لیزری

در این روش به جای سوزن‌های مخصوص طب‌سوزنی از لیزر با انرژی پایین استفاده می‌شود. لیزر‌هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصطلاحا لیزر سرد نام دارند، چرا که موجب گرم شدن یا سوزاندن پوست نمی‌شوند. بسیاری از افراد انجام طب‌سوزنی به روش لیزر را ترجیح می‌دهند، چرا که در این روش هیچ سوزنی در پوست فرو برده نمی‌شود و هیچ نگرانی در مورد ضدعفونی بودن سوزن‌ها و بروز برخی عوارض جانبی طب‌سوزنی وجود ندارد. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که نور لیزر در پوست نفوذ می‌کند و از طریق کانال‌های انرژی به سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد و به نحوی موجب تغییر در سیگنال‌های عصبی بدن می‌شود که وزن شخص کاهش پیدا می‌کند.

متخصص طب‌سوزنی، چگونه طب‌سوزنی را انجام می‌دهد؟

• متخصص طب‌سوزنی در ابتدا بیمار را معاینه می‌کند و درحین معاینه نقاطی که باید در آن‌ها سوزن‌ها فروبرده شوند را تشخیص می‌دهد و سپس سوزن‌ها را در این نقاط فرو می‌کند. این سوزن‌ها طی هر جلسه باید برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید در بدن باقی بمانند.
  • تمرکز اصلی در این روش درمانی بر ایجاد تغییرات مفید در سبک زندگی به منظور کاهش وزن است.
  • جلسات درمانی هفته ای دو بار انجام می‌شوند و کل درمان بین ۹ تا ۱۲ هفته و یا در صورت نیاز مدت زمان بیشتری، طول می‌کشد.
  • انجام طب سوزنی همراه با رعایت رژیم‌غذایی سالم و انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن داشته باشد. موارد گفته شده همچنین برای سلامت عمومی ‌فرد نیز بسیار مفید است.

مزایای طب‌سوزنی برای کاهش وزن (امکانات)

در ادامه برخی از مزایای بالقوه‌ی به‌کارگیری طب‌سوزنی برای کاهش وزن، ذکر شده‌اند. مهمترین و بدیهی‌ترین مزیت به‌کارگیری این روش، کاهش وزن بیمار به میزان قابل توجه است. دیگر مزایای ممکن عبارتند از: بهبود علائم سایر بیماری‌های همراه با اضافه وزن، عوارض جانبی کم، بدون خطر بروز تداخل دارویی و دستیابی به نتایج بلند‌مدت.

• مداخله درمانی مکمل: برخی از افراد ممکن است به نحو مناسبی به درمان‌های استاندارد چاقی مانند رژیم غذایی و ورزش پاسخ ندهند. طب‌سوزنی برای این دسته از افراد که به روش‌های معمول نمی‌توانند وزن خود را پایین بیاورند، می‌تواند مفید و موثر باشد.
  • درمان بیماری‌های همزمان: طب‌سوزنی به عنوان روش درمانی موثر برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مانند درد‌های مزمن، افسردگی، خستگی مفرط، فشار خون بالا شناخته می‌شود. برخی از افرادی که اضافه وزن دارند، همزمان به بسیاری از این مشکلات دچار هستند که این مسئله علاوه بر این که تاثیر منفی زیادی بر سلامت عمومی ‌آن‌ها می‌گذارد موجب بروز عادات غلطی مانند پرخوری و کم‌تحرکی می‌شود.
  • اثربخشی: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، طب‌سوزنی روش موثری برای کاهش وزن می‌باشد.
  • عوارض جانبی کم: در صورتی که طب‌سوزنی توسط متخصص مجاز انجام شود، موجب عوارض جانبی ناخواسته‌ای نمی‌شود. حتی در صورتی که برخی از عوارض جانبی طب‌سوزنی بروز کنند، موقتی (۱ تا ۲ ساعت بعد از طب‌سوزنی) و کاملا قابل کنترل هستند.
  • راحتی این روش درمانی: از دید بیماران، طب‌سوزنی به تلاش زیادی نیاز ندارد. تنها کاری که بیمار باید انجام بدهد این است که برای جلسات درمانی خود به کلینیک مراجعه کند و البته برای ایجاد تحریک در بدن خود (به وسیله‌ی سوزن‌ها، لیزر یا درد) مشتاق باشد.
  • بدون نیاز به مصرف دارو: طب‌سوزنی را می‌توان به عنوان یک درمان مستقیم و غیردارویی برای کاهش وزن به کار برد و بنابراین در این روش هیچ نیازی به هضم شدن یا متابولیسم مواد خارجی در بدن نیست.
  • نتایج بلندمدت: طب‌سوزنی را می‌توان به صورت کاملا ایمن تا مدت زمان بسیار طولانی ادامه داد و این روش هیچ خطری برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند.
  • اثر هم افزایی: بسیاری از افراد معتقدند که طب‌سوزنی یک روش درمانی مستقل برای کاهش وزن است، اما بسیاری دیگر معتقدند که این روش تنها زمانی تاثیرگذار است که با روش‌های استاندارد کاهش وزن (رژیم‌غذایی و ورزش) همراه شود.

مدت زمان درمان

تعداد جلسات درمانی بستگی به وزن بیمار و هدف او در مورد میزان کاهش وزن دارد. در هر جلسه‌ی درمانی لازم است سوزن‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در بدن بمانند. به طور میانگین برای کاهش وزن بین ۵ تا ۱۰ پوند، انجام طب‌سوزنی به صورت سه روز در میان یا دو بار در هفته، کافی است. بیمار و متخصص طب‌سوزنی می‌توانند با یکدیگر در مورد زمان مناسب برای متوقف کردن درمان تصمیم بگیرند.

ملاحظات

هرچند شواهد بسیاری نشان می‌دهند که طب‌سوزنی می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد، اما در صورتی که همزمان با طب‌سوزنی، رژیم غذایی سالم نداشته باشید و ورزش نکنید، احتمالا به نتایج دلخواه خود برای کاهش وزن نخواهید رسید. طب‌سوزنی یک روش درمانی مکمل محسوب می‌شود و بنابراین بسیاری از شرکت‌های بیمه هزینه‌های آن را تقبل نمی‌کنند و یا تنها بخش کوچکی از آن را می‌پردازند.

عوارض احتمالی

طب‌سوزنی یک روش نسبتا ایمن و بی‌خطر است. البته برخی از بیماران بعد از جلسات طب‌سوزنی احساس خستگی یا افسردگی می‌کنند. بسیار مهم است که برای انجام طب‌سوزنی تنها از سوزن‌های کاملا ضد عفونی شده استفاده شود. برخی از عوارض احتمالی طب‌سوزنی که البته شایع نیستند، عبارتند از: التهاب موضعی، التهاب تماسی پوست بر اثر استفاده از سوزن غیر فولادی، عفونت باکتریایی و التهاب غضروفی بر اثر فرو بردن سوزن در گوش.

هزینه‌ی تقریبی طب‌سوزنی برای کاهش وزن

هزینه‌های درمان با طب‌سوزنی با توجه به نوع درمان تخصصی که انجام می‌شود، متفاوت است.